Descent: Výpravy do temnot & Labyrint zkázy

0

Ačkoliv je současná situace na deskoherním trhu více než povzbuzující a čeští vydavatelé na nás chrlí jednu lahůdku za druhou, rozhodně bychom však neměli zapomínat ani na starší kousky. Jedním z nich je i mamutí RPG dobrodružství Descent: Výpravy do temnot, které se navíc loni dočkalo nového vydání, jenž sebou přináší celou řadu změn a inovativních prvků, včetně zcela nového almanachu dobrodružství.

Po stopách klasiky

Původní Descent má na krku již vcelku slušných třináct křížků, přesto však stále patří k celosvětově velmi oblíbeným titulům, které by žádný pravověrný fanoušek deskových her a rozsáhlých dobrodružství rozhodně neměl minout. Ostatně stačí zmínit jména autorů – Adam Sadler (Warhammer Quest), Daniel Clark (Android), Kevin Wilson (Běsnění Drákuly) a Corey Konieczka (Star Wars: Rebelie, Eldritch Horror), kteří mají za sebou celou řadu veleúspěšných titulů. Spolupráce těchto matadorů deskoherního průmyslu dala vzniknout jedinečné hře, u které nejednomu fanouškovi plnokrevných RPG a Dračího doupěte ukápne “nostalgická” slza.

Zmínka o Dračím doupěti zde rozhodně není náhodná, jelikož je to pravděpodobně právě tato hra (alespoň pro české hráče), ke které má Descent nejblíže. Připravte se tak na epickou výpravu do fantastického světa obývaného nejrůznějšími nestvůrami a draky, které ovládá Pán zla, kterému se budete muset, chtě nechtě postavit.

Dokud jste měli možnost seznámit se s původním vydáním českého Descentu, nebude pro vás ani nová reedice žádným překvapením, vše zůstává v podstatě při starém. Pokud vás však Descent až doposud míjel, tak věřte, že obsah krabice je skutečně bohatý. Kromě nezbytných pravidel, žetonů a více než 200 karet, vévodí celému balení na 50 oboustranných mapových dílů, ze kterých budete skládat herní plán pro jednotlivá dobrodružství. Zapomenout nesmíme ani na nezbytné plastové figurky, bez kterých by se v dnešní době žádná podobná hra neobešla. Především pak draci budou skutečnou dominantou na herním plánu, díky čemuž samotná hra bezpochyby získá na aktraktivitě.

Technologie vládnou světu

Původní koncept Descentu pracoval s rozvržením, kdy jeden z hráčů (nejčastěji ten nejzkušenější) zastupuje právě Pána zla. Jeho spoluhráči pak obstarají hrdinů, jejichž úkolem bude Temnému pánovi bránit v jeho expanzi. Tento koncept zůstává stejný i v nejnovější reedici Descentu, navíc však do hry přidává zcela novou možnost plně kooperativního módu, který je zde zastoupen aplikací pro chytrá zařízení na Androidu, či iOS Descent: Road to Legend. Ta obstará roli Pána zla. Všichni hráči se tak mohou postavit na stranu hrdinů a pomocí vzájemné kooperace se budou snažit “aplikaci” porazit.

Na tento koncept jsme mohli narazit mimo jiné i například u Panství hrůzy. Směřování, kterým se FFG u podobných titulů vydává je tak zcela jasné. To sice nemusí některým hráčům úplně vyhovovat, zároveň tento koncept přidává do hry celou řadu zajímavých prvků. Pokud však patříte ke konzervativnějším hráčům, mohu vás uklidnit, že Descent lze hrát, na rozdíl od Panství hrůzy, i postaru, kdy právě jeden z hráčů zastupuje Pána zla. Aplikaci si však své fanoušky rozhodně najde a má bezesporu co nabídnout.

Epická dobrodružství především

Kromě toho vstupuje do hry i zcela nový almanach dobrodružství Dědicové krve, jenž jednak zohledňuje digitální aplikaci a navíc by měl hráčům přinést ještě lepší zážitek ze hry, než tomu bylo u původní kampaně. Nic vám však nebrání v tom abyste si užili i původní dobrodružství – krabice s hrou jej sice neobsahuje, ale almanach je volně ke stažení na Zatrolených hrách. Ostatně je to právě almanach dobrodružství, potažmo celá dějová kampaň, která byla vždy jedním z největších taháků této hry. A na tomto tvrzení se ani po letech rozhodně nic nemění.

Těšit se můžete na 19 scénářů, které nabízí celou řadu zajímavých dobrodružství. Je jen na vás zda se rozhodnete plnit jednotlivé scénáře samostatně, či zda se rozhodnete hrát postupně celou kampaň. Ta v sobě ukrývá fantastický příběh, který se line napříč všemi misemi a dodává tak celé hře na patřičné atmosféře. Pokud máte strach, že se vám tato hra velmi brzy obehraje tak věřte, že hraní Descentu rozhodně není záležitostí na jeden, či dva večery. Odehrání celé kampaně by mělo zabrat něco přes dvacet hodin, v reálu se však snadno dostanete přes 40 a více, je tedy dobré si připravit skutečně dostatek času. Navíc je zde vždy možnost hrát i za jiné hrdiny, díky čemuž budete muset využívat jinou taktiku a způsoby boje, což rozhodně napomáhá i znovuhratelnosti celého titulu.

Vzhledem k tomuto pojetí a faktu, že se jedná o RPG hru, ve které vaše rozhodnutí budou ovlivňovat směřování celé kampaně a která staví nemalou měrou na vylepšování hrdinů a jejich vlastností je vcelku jasné, že bez nějaké možnosti “SAVEu” se neobejdeme. To zde řeší speciální tabulka, do které si zapíšete  získané zkušenosti, peníze a nabalíčkujete aktuální stav hrdinů. Díky tomu se můžete k aktuálně rozehrané hře vrátit kdykoliv později.

Inovací není nikdy dost

Oproti původnímu vydání dospěl Descent celé řadě změn. Nový almanach dobrodružství a možnost propojení s digitální aplikací jsme již zmínili. Kromě nich se však autoři zaměřili i na celou řadu drobností, které lehce upravují celkový zážitek ze hry a zjednodušují některá lehce kontroverzní pravidla. Dočkáme se tak rychlejší přípravy hry, nových mechanismů pro ovládání temného pána, lepší výběr hrdinů a jejich úpravu a celou řadu více, či méně významných změn, kterými se autoři snaží doladit původní koncept k dokonalosti.

Těchto rozdílů si však všimnou pouze zkušení hráči, kteří již s původním Descentem strávili x hodin a po pravdě řečeno, není moc pravděpodobné, že by se svých návyků vzdali. Oproti tomu novým hráčům tyto inovace bezpochyby dopomůže k rychlejšímu pochopení herních mechanismů a proniknutí do samotné hry. Ostatně co si budeme nalhávat, základní koncept Descentu je sice jednoduchý, a herní principy vám relativně rychle přejdou do krve, stále je zde však celá řada možností, vylepšení a dalších věcí k pochopení, které se k základu postupně nabalují a znepříjemňují nováčkům ze začátku život. Ačkoliv tato hra není extrémně složitá pro úplné nováčky bych přeci jen volil něco ve stylu Zombicide, které je přeci jen nesrovnatelně jednodušší a nabízí také skvělý zážitek.. Pokud však máte rádi výzvy a skutečně jedinečný herní zážitek, není proč váhat.

Když základ nestačí

Descent má navíc jedinečnou vlastnost. I přes svůj věk je komunita kolem něj stále velmi živá a to i u nás. Vděčí za to především nepřebernému množství nejrůznějších rozšíření, které jsou v originále dostupné. Bohužel pro ty, kteří nevládnou angličtinou, je situace o něco horší, obzvláště u tak jazykově náročné hry, jako je právě Descent. Naštěstí se český Blackfire pochlapil a v české verzi nám přináší jedno ze dvou “větších” rozšíření pro Descent –  Labyrint zkázy.

Ten do původní hry přináší zcela novou kampaň která obsahuje celkem devět scénářů. Ty můžete hrát opět jednotlivě, nebo v rámci celé příběhové kampaně, která hráče zavádí na strhující cestu do ruin ztraceného města. Z hlediska času sice Labyrint zkázy není tak obsáhlý, jako původní Výpravy do temnot, přesto vám na pár (možná až desítek) hodin vystačí.

Kromě nové příběhové kampaně přináší Labyrint zkázy i velké množství herního materiálu, který lehce připojíte k tomu ze základní hry, čímž vcelku pochopitelně zvýšíte celkovou variabilitu celé hry. Těšit se můžete na 17 nových plastových figurek, které sebou přináší nové nestvůry, především pak ale 4 zcela nové hrdiny. Kromě toho se dočkáme i nových karet (100) žetonů a v neposlední řadě i mapových dílců, pro novou příběhovou kampaň.

Kromě bohatších herních komponent a nové příběhové kampaně přináší Labyrint zkázy i pár zajímavých novinek, kterými ještě více obohatíte svou hru. Autoři navíc neopomněli obohatit obě strany herního plánu, a tak se na novinky mohou těšit jak hrdinové, tak i Pán zla. Kromě toho se menších vylepšení dočkaly i samotné mapy. Dveře jsou v zarostlém zbořeném městě nahrazeny dílky porostu ve stojáncích. Druhou novinkou na mapě je převýšení označené červenou linkou. To ovlivňuje boj, protože útočník může využít výhodu a získat tak jednu kostku navíc.

Descent sice není hra úplně pro každého, pokud však patříte mezi štastlivce s dostatkem času a jste milovníky klasických her na hrdiny, rozhodně není proč váhat. Tato hra pro 2-5 hráčů svou komplexností a mnoha možnostmi zcela exceluje a nabízí nám opravdu jedinečný atmosférický zážitek, který by si měl každý pravověrný hráč minimálně vyzkoušet.

Share.

About Author

Milovník všech dobrých příběhů, s možná moc bujnou fantazií, který nepohrdne žádnou dobrou knihou. Mimo jiné také nadšenec do IT technologií, sociálních médií a věcí s tím spojených.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.