Peter May – Sál smrti
ANOTACE:
„Jedním špatným tahem lze prohrát i nejlepší partii.“ – čínské příslovíV hromadném hrobě v Šanghaji je nalezeno osmnáct znetvořených a rozřezaných ženských těl. Na místo činu je vyslán Li Jen, protože objevené mrtvoly mohou souviset s nevyřešenou vraždou v Pekingu. Když vyšetřovatelé při pitvách odhalí strašlivé okolnosti, uvědomí si, že mají co do činění s nelidským monstrem. Margaret zatím čelí pochybnostem ohledně vztahu s Lim a navíc zjistí, že zástupkyně velitele kriminálního oddělení v Šanghaji Mej-Ling by pro něho ráda byla víc než jen kolegyní.
K DOSTÁNÍ V TĚCHTO FORMÁTECH:
Od doby, co nakladatelství Host začalo vydávat v českém překladu knihy Petera Maye, si tento autor u nás získal bezpočet fanoušků. K jeho popularitě bezpochyby nemalou měrou přispěly i skvěle zpracované audioknihy, které pro nás obstarává vydavatelství OneHotBook. To krátce před Vánoci přišlo již s třetím dílem Čínských thrillerů, tentokrát s podtitulem Sál smrti. A jak jinak, než v podání podání skvělé Jany Plodkové a Martina Myšičky.
Čínské thrillery nejsou na našem trhu rozhodně žádnou novinkou. Americkou patoložku Margaret Cambellovou a čínského policistu Li Jena si oblíbil slušný zástup fanoušků. Pokud vám však až doposud tato série unikala, dost možná nastal ten pravý čas to napravit. Sál smrti je totiž bezpochyby tím nejlepším, co “čínské thrillery” zatím nabídly.
Již předchozí knihy této série nabídly vcelku pozoruhodné zločiny a ani Sál smrti v tomto ohledu rozhodně není jiný. Možná by se chtělo říct: ba právě naopak, jelikož Peter May se tentokrát rozhodl trochu přitvrdit a mrtvolami rozhodně nešetří. O tom se přesvědčíme vcelku záhy, když je v Šanghaji objeven hromadný hrob v němž je nalezeno osmnáct znetvořených, rozkouskovaných ženských těl. Po tomto nálezu je více než jasné, že tamní policie má opravdu závažný problém, jenž neunikne ani ostřížímu pohledu západních médií.
Komisař Li Jen je tak povolán, aby pomohl svým šanghajským kolegům a zároveň prošetřil možnou spojitost se starou nevyřešenou vraždou v Pekingu. Li se tak vydává do kosmopolitní metropole, která je na hony vzdálená hlavnímu městu. Perla Orientu však skrývá mnohem víc než jen masové hroby. Na Li Jena tak čeká nejen vyřešení nejhrůznějšího zločinu, jaký v Číně nemá obdoby, ale zároveň se bude muset čelem postavit k problémům, které v jeho vztahu s Margaret Cambellovou vznikají.
Jak jsme si již u předchozích dílů mohli zvyknout, autor v “čínských thrillerech” čtenářům postupně ukazuje zajímavosti a zvláštnosti této země s tisíciletou tradicí. Nejinak je tomu i zde. Tentokrát však na nás nečeká pohled do minulosti, ani rozdíly mezi západní a východní kulturou, ale pohled na to, jak rozdílně mohou v Číně vypadat jednotlivá města. Rozdíl mezi Pekingem a Šanghají, jenž měla i díky své historii vždy daleko blíže k “západu”, je zde patrný na první pohled. A v postavě Li Jena dostáváme krásný příklad toho, že i sami Číňané mohou být těmito markantními rozdíly opravdu zaskočeni.
Autorovi se každopádně opět podařilo skvěle vystihnout atmosféru, která v tomto rychle rozvíjejícím se městě panuje. Šanghaj je po všech stránkách hodně moderní město a i celková atmosféra jejich obyvatel se hodně vymyká běžnému čínskému standardu. Tento fakt se Peteru Mayovi podařilo zachytit opravdu věrohodně. Navíc tentokrát ubral i na romantické linii, kterou mu někteří čtenáři v předchozí knize vyčítali a vrací se blíže ke stavu z úvodu prvního dílu, kdy se naši hrdinové nemohli prakticky vystát. Nutno říct, že tato rovina plná sarkasmu a vzájemného pošťuchování jim sluší daleko více než přeslazené cukrování, z něhož by i Willy Wonka chytil cukrovku.
Tuto rovinu se ostatně podařilo skvěle zachytit i oběma interpretům, kteří se na této “exotické” sérii podílejí. O načtení, se stejně jako v případě předchozích dvou dílů, postarala výborná dvojice Jana Plodková a Martin Myšička, kteří propůjčili svůj hlas hlavním hrdinům této série. Ti se opět v načtení střídají zpravidla podle toho, zda je příběh vyprávěn z pohledu Li Jena, či Margaret. Tento koncept je rozhodně příjemným oživením a dodává celé audioknize potřebnou dynamiku. Na to jsme si ostatně již mohli zvyknout, díky předchozím příspěvkům do této audioknižní série. Pokud tedy máte již některý díl v audiu za sebou, nebude pro vás ani Sál smrti žádným překvapením.
K menšímu posunu však přeci jen došlo. Martin Myšička měl v případě obou předchozích audioknih nad Janou Plodkovou jasně navrch. Teprve s přicházejícím třetím dílem se rozdíly mezi oběma interprety začínají postupně stírat. Stále zde však najdeme u obou určité limity, které ze Sálu smrti sice dělají příjemnou oddechovku, mezi nejlepší krimi série v audiu se však stále nezařadí.
OneHotBook, potažmo režisér Michal Bureš, neopomněl ani nezbytný hudební doprovod, který je již neodmyslitelnou součástí všech audioknih tohoto vydavatelství. Vcelku pochopitelně se i tentokrát hudba nese především na vlně asijských motivů a nástrojů, které podtrhují celkovou atmosféru a dodávají celému příběhu na potřebné exotice. Navíc skvěle napomáhá i v orientaci mezi jednotlivými kapitolami.
Sál smrti, i přes menší chybky rozhodně Peteru Mayovi ostudu nedělá. To samé pochopitelně platí i o dvojici interpretů, kteří již k této sérii neodmyslitelně patří. Třetí díl “čínských thrillerů” si tak rozhodně rozhodně zaslouží vaši pozornost. A jestli jste této sérii zatím ještě nedali šanci, rozhodně to napravte, protože tato série je díl od dílu lepší a lepší.