Karak – desková hra

0

Jste fanoušci deskových her a hledáte zajímavý kousek, který by zabavil vaše dítka za dlouhých zimních večerů? Pak zkuste Karak, původní českou rodinnou hru s jednoduchými pravidly, ve které se vydáte hledat do tajemného labyrintu ukryté poklady a bojovat s nestvůrami. A možná přijde i drak…

Za Karakem stojí dvojice českých tvůrců Petr Mikša a Roman Hladík. Ještě dříve než se pustili do Karaku, podíleli se mimo jiné i na vývoji dnes již legendární počítačové hry Mafia. Nyní se však rozhodli pro změnu a tak vyměnili klávesnici s myší za kartičky a kostky a společně s vydavatelstvím Albi nám přinášejí svůj první zářez na poli deskových her.

První věcí, která nás ještě před otevřením krabice zaujme, je příjemná až “pohádková” grafika, která dává jasně najevo, pro koho je tato hra primárně určena. V tom se ostatně ještě více utvrdíme ve chvíli, kdy se začteme do samotných pravidel, která jsou vskutku jednoduchá. Karak je kompetitivní dungeon crawl založený především na již zmíněné jednoduchosti a přístupnosti všem věkovým kategoriím.  

Před samotným začátkem se zhostíte role jednoho hrdiny, se kterým pak vyrážíte do tajemných chodeb labyrintu pod hradem Karak, kde je vaším úkolem sesbírat sesbírat více pokladů, než vaši protivníci. Znepříjemnit hledání se vám budou snažit nejrůznější nestvůry, které se budou postupně vynořovat z neprozkoumaných oblastí a se kterými se budete muset utkat. Odměnou za porážku může být právě zmíněný poklad popřípadě nějaká zbraň, či kouzlo.

Po nezbytných přípravách a rozestavění hracího plánu a dílků mapy se postavíte na úvodní políčko a samotná hra může začít. Každý hráč má ve svém tahu až čtyři akce, během nichž se můžete pohnout až o čtyři políčka, jít se léčit, nebo prozkoumávat neprobádané oblasti. Zde existují tři scénáře. Náhodně vyberete dílek mapy na kterém je chodba – nic se neděje posouváte se dál a následuje další akce. Popřípadě můžete vytáhnout dílek s místností. V tu chvíli losujete z žetonů nestvůr a pokladů. Truhlu je potřeba odemknout za pomoci klíče, příšeře je potřeba se postavit.

Zde nadchází fáze boje. Ta je stejně jako celá hra opravdu jednoduchá. Úspěch či neúspěch určuje hod kostkami. Každá nestvůra má na sobě uvedeno číslo, které je potřeba hodit abyste ji porazili. Dopomoci k úspěchu vám pak dopomůžou nejrůznější zbraně, či kouzla, které přidávají body k útočné síle. Pokud nestvůru porazíte máte zpravidla vyhráno, vypadne z ní poklad, zbraň, kouzlo, nebo klíč potřebný k otevření truhel s pokladem. Můžete samozřejmě i prohrát, nebo remizovat. V tom případě ustupujete o políčko zpět a ztrácíte jeden život (pouze v případě prohry).

Kromě zbraní a kouzel vám mohou dopomoci k úspěchu i speciální schopnosti jednotlivých hrdinů. Každý má k dispozici dvě a jsou skutečně rozličné od nemožnosti hodit na kostkách jedničku, až k tomu, že nemusíte odhazovat po použití žetony s kouzly. Tyto schopnosti společně se zbraněmi a kouzli výrazně ovlivňují a zjednodušují samotnou hru. Jakmile se vám totiž podaří jednou nashromáždit potřebný arzenál nemůžete v podstatě prohrát a hra se tak stává pouhopouhým závodem o to, kdo získá největší počet pokladů, popřípadě kdo první zabije draka. Jeho nalezením a smrtí hra končí a je jedno, že nemáte rozebrány ještě všechny dílky mapy. Drak určuje vše, tudíž i v tomto okamžiku vstupuje do hry náhoda, která může ovlivnit jak délku samotné hry, tak i průběh.

Princip hry je skutečně jednoduchý a je na něm jasně vidět, že hra je určena primárně těm nejmenším, kteří ale samozřejmě už umí počítat, stačí do patnácti, nebo to co je na kostkách, s ostatním už pomůžou rodiče, či starší spoluhráči. V mnohém by se tak Karak dal označit za RPG pro nejmenší, ostřílené hráče pravděpodobně neoslní a nezaujme, jako nenáročná rodinná zábava a úvod do fantasy RPG her však poslouží vcelku dokonale.

Menším zklamáním, či nevýhodou je velká role náhody, kterou nemáte možnost moc ovlivnit. To je však podobné u všech her, kde do hry promlouvají kostky. Za co je však autory potřeba pochválit je grafické zpracování a stejně tak i počet dílků, které v balení najdeme. Obsah balení rozhodně nepatří k nejmenším, najdeme zde 79 destiček katakomb, 6 figurek hrdinů a 5 stojánků, 6 karet hrdinů, 5 desek inventáře, 25 žetonů životů, 1 neprůhledný sáček, 43 žetonů nestvůr, 10 žetonů zamčených truhel, 2 hrací kostky, žeton prokletí, artbook a pravidla. Což vůbec není špatné. Ani po technické stránce tato hra nikterak nezaostává, vše je vytištěno na kvalitním pevném papíře, který by měl nějakou dobu vydržet. A tak by se vám nemělo po pár hrách stát, že se vám začne Karak postupně rozpadat.

Zajímavou perličkou je fakt, že pokud se ve světě deskových her orientujete, možná vám bude Karak připomínat jinou již vydanou deskovou hru. Jedná se o Tajemný hrad, jenž je na trhu již od loňského roku. Obě hry mají hodně společných mechanik a principů, nabízí se tedy otázka, zda se jedná o náhodu, či se autoři Karaku chtěně, či nechtěně touto hrou při tvorbě inspirovali.

Karak je jednoduchá a vcelku zábavná hra pro 2-5 hráčů, která je ideálním vstupem do světa fantasy deskovek pro začínající (rozuměj děti) hráče. Ty osloví především svou jednoduchostí, akčností a nemožností zemřít, díky čemuž budou hrát až do samotného konce. Za zmínku rozhodně stojí i povedená grafika, která vás bude doprovázet po celou dobu hraní.


Share.

About Author

Milovník všech dobrých příběhů, s možná moc bujnou fantazií, který nepohrdne žádnou dobrou knihou. Mimo jiné také nadšenec do IT technologií, sociálních médií a věcí s tím spojených.

Leave A Reply