Jean Dufaux & Phillipe Delaby – Murena #01: Cyklus matky
ANOTACE:
Starověký Řím, 1. století našeho letopočtu, poslední dny vlády císaře Claudia. Jeho manželka Agrippina se rozhodne císaře zabít, aby zajistila trůn synu Neronovi a tím jej upřednostnila před císařovým skutečným synem Britannicem. Intriky, úklady, spiknutí, nájemné vraždy v impozantním úvodním cyklu „římské Neronovy ságy“, jejímiž autory jsou scenárista Jean Dufaux a kreslíř Philippe Delaby.
K DOSTÁNÍ V TĚCHTO FORMÁTECH:
Nakladatelství Josef Vybíral rozhodně netroškaří a po skvělém westernovém Sykesovi a vikingské Sáze Valty nám přináší další perlu evropského komiksu. Na scénu se tak v krátkém čase vrací belgický scénárista Jean Dufaux, aby nám představil své opus magnum – historickou ságu Murena ze starověkého Říma, na jejíž stránkách budeme sledovat počátek vlády císaře Nerona.
Není to tak dlouho, co Jean Dufaux u nás zažil obnovenou premiéru právě díky Josefu Vybíralovi, jenž do svého edičního řádu zařadil Dufauxovu Ságu Valty. Ta si v konečném hodnocení rozhodně nevedla vůbec špatně. To hlavní však přichází až nyní. Po vikingském předkrmu se vydáváme do starověkého Říma, abychom se na stránkách komiksu Murena #01: Cyklus matky naplno ponořili do fascinujícího příběhu, který psali samotné dějiny.
Právě v tom tkví jedinečnost celé Mureny. Na počátku tohoto komiksu tak bezpochyby stálo až neskutečné množství práce, které si tento autor musel dát se studováním historických análů a dobové literatury. Dufaux se totiž v rámci celé ságy snaží být co nejvíce historicky přesný. Ano, sem tam si bezpochyby něco domyslí, či doplní, z velké části však na stránkách jeho komiksu sledujeme události, které se alespoň podle nám dostupných pramenů událi před dvěma tisíci lety ve starém Římě.
V rámci Cyklu matky se tak na ploše čtyřech komiksových alb stáváme svědky důležitých historických událostí, které formovaly tehdejší dobu. Vláda císaře Claudia spěje ke svému neodvratnému konci. Jeho manželka Agrippina se nezastaví před ničím a tak aby zajistila svému synovi Neronovi trůn, neváhá císaře zabít. A právě na tomto místě sledujeme prvopočátek impozantní “římské Neronovy ságy”, kterou se na stránkách Mureny pokusil co nejvěrněji zachytit scénáristy Jean Dufaux a kreslíř Philippe Delaby.
Svým celkovým pojetím Murena pravděpodobně nemá ve světě komiksu obdoby. Když pomineme tradiční naučné vzdělávací komiksy, ještě nikomu se nepodařilo tak věrně zachytit “známý historický příběh” včetně patřičné atmosféry i těch nejmenších detailů. A právě ty dělají z Mureny skutečně jedinečnou záležitost, díky které se tento komiks stal takřka evropským kultem a jedním z nejlepších historických komiksů vůbec.
Bohužel toto věrné pojetí si sebou nese i pár menších nevýhod. Vzhledem k rozsahu celého Dufauxova díla a počtu jednotlivých postav, které zde sehrají větší, či menší roli je vcelku jasné, že veškerým zde ukázaným a zmíněným událostem a postavám nemůže být vždy věnován prostor, jaký by si zasloužili. Přeci jen se stále jedná o komiks a ne historický dokument, jehož snahou je zachycení všeho do co největších detailů. Občas tak zatoužíte po větším rozvedení jednotlivé linie, leč autor autor vše vyřeší během dvou tří panelů a zase jede dál. Některé události tak díky tomu nemají šanci dostatečně vyniknout, což je bez pochyby škoda. Ale jak již bylo řečeno, pravděpodobně není v lidských silách zachytit na stránkách komiksu vše do nejmenších detailů.
Avšak, nelze říct, že by se o to Dufaux nesnažil. Je až neuvěřitelné, kolik informací nashromáždil a dokázal jim dát smysluplnou formu, která bez problému obstojí i v porovnání se samotnou historií. I z tohoto důvodu opatřil Dufaux svůj komiks malým lexikonem v němž osvětluje řadu pojmů, se kterými se budete na stránkách jeho díla setkávat.
Druhým specifikem, který tento komiks přináší je fakt, že ačkoliv se v knize neustále něco děje a my jsme tak svědky neustálých intrik, spiknutí, či nájemných vražd, Murena moc akce jako takové neobsahuje. Nečekejte tedy mnohostránkové pompézní bitvy a šarvátky. V tomto ohledu je Murena zatím vskutku umírněná a Dufaux v úvodním cyklu zatím vsází na historickou věrnost a s ní spojené politikaření, které jde ruku v ruce s celkovou “ukecaností” komiksu.
V tomto ohledu tak Murena vybočuje ze zažitých trendů a vydává se zcela vlastní cestou. Což vcelku pochopitelně nemusí vyhovovat úplně všem. Pokud se však dokážete naladit na stejnou vlnu jako sám autor a zajímá vás historie, pravděpodobně nenajdete lepší historický kousek, než je právě tento jedinečný počin, který se konečně díky Josefu Vybíralovi dostává i na náš trh.
S čím však nemůže mít nikdo sebemenší problém, je rozhodně kresba Phillipe Delabyho. Ten se českým čtenářům poprvé představil, stejně jako Dufaux, na přelomu tisíciletí. Konkrétně v roce 1998 se tento talentovaný kreslíř ukázal společně Lucem Dellisem v historické Polární hvězdě. Na další jeho příspěvek jsme si museli však více než dvacet let počkat. Čekání se však rozhodně vyplatilo, jelikož Murena je i po kresební stránce naprosto skvělou záležitostí. Delaby zde ukazuje svůj úžasný cit pro detail a schopnost perfektně zachytit atmosféru tehdejší doby. Jeho kresbě bezpochyby nemalou měrou dopomáhá i velký formát, ve kterém u nás kniha vychází. Právě ten dá krásně vyniknout i těm nejmenším detailům.
Ačkoliv produkce Josefa Vybírala ani zdaleka nedosahuje velikosti významných nakladatelských domů, právě Murenou se mezi ně nadobro zařadil. Jeho produkci by tak rozhodně neměl minout žádný opravdový fanoušek komiksu. Josef Vybíral jim totiž věnuje skutečně náležitou péči a z jeho nakladatelství tak vychází skutečně “vymazlené kousky”, které budou ozdobou nejedné knihovny. To ostatně platí beze zbytku i pro právě vydanou Murenu, která je po všech stránkách skutečně výjimečným dílem. Je až trochu s podivem, že jsme se českého vydání dočkali až nyní. Naštěstí je zde právě Josef Vybíral, který rozhodně netroškařil a přináší nám tuto ikonu historického komiksu s náležitou péčí, kterou si bezesporu tento komiks zaslouží.