Jaroslav Rudiš – Národní třída

0

Klub osamělých rváčů. Hlavní hrdina, přezdívaný Vandam, vypráví příběh svých životních soubojů s městem, nedávnou minulostí a rodinnými démony. Drsná a zároveň melancholická novela ze sídliště, kde lidé a domy vzdorují přírodě i neodvratnému zániku. Nový Rudiš zasáhne posluchače přímo na solar. Inspirováno skutečnými událostmi. 

„Vždycky může vyhrát jen jeden. Takhle a ne jinak funguje svět. A když zkusíš někoho zmlátit, tak pochopíš, jak to funguje a nebudeš mít už potřebu dál pátrat a tápat. Někoho poučíš o životě a sám budeš taky poučenej.“ 

 ……………………………………………………………..

Jaroslav Rudiš patří mezi nejvýraznější české autory současnosti. Jeho knihy jsou již tradičně velmi komentované a dá se říci, že i lehce kontroverzní. Nejinak je tomu i u Národní třídy. Vandama jedni vynášejí do nebe, zatímco ti ostatní tohohle „magora“ vyloženě nenávidí. Přesto nějakého „Vandama“ zná každý z nás, stačí zapadnout do nejbližší putyky a rozhodně tam narazíte na týpka, který bude ochotný za cigáro nebo půllitr piva vyprávět komukoliv na počkání svůj příběh. Takže „cajk“.

Rudiš je navíc jedním z mála autorů, kterému se povedlo výrazně prosadit v zahraničí. Rozhodně tomu napomáhá i fakt, že se nespoléhá na překladatele, ale například do němčiny si přepisuje knihy sám. Navíc se jeho Aloise Nebel těší v Německu snad ještě větší popularitě než doma v České republice. Kromě Nebela má na kontě celou řadu dalších titulů, včetně předlohy k filmu Grandhotel. Jeho Národní třída, která původně vznikla jako hra pro brněnské Divadlo Feste, se loni dočkala své knižní podoby. Vyprávění svérázného Vandama zaujalo nejen čtenáře, ale i vydavatelství OneHotBook, které se rozhodlo přetvořit tuto novelku také do audio podoby.

Zakrytý obličej na obálce knihy patří reálnému inspiračnímu zdroji postavy. Právě Vandamův předobraz (a to nikoli belgického kulturisty) prý prozradil Jaroslavu Rudišovi mimo jiné to, jak se má „správně“ prát.

Řikaj mi Vandam.
Řikaj mi tak proto, že dělám dvě stě kliků stejně jako Vandam.
Kolik děláš kliků ty?
Nemusíš mi to řikat, jestli nechceš. Nemusíš ale můžeš. Měl bys to totiž vědět.
Měl bys bejt nachystanej.
 

Autor vypráví příběh kluka ze sídliště, kterému se tak trochu jeho osud vymkl z ruky a valí se vřed jako neřízená střela. Jenže on nemá ve zvyku fňukat, on je přece Vandam, on byl na Národní třídě, on dal první ránu a dělá dvě stě kliků stejně jako Vandam. Vandam je přeci ten tvrďák ze Severky, kterýmu nedělá problém někoho poučit o životě. Protože, „Vždycky může vyhrát jen jeden. Takhle a ne jinak funguje svět. A když zkusíš někoho zmlátit, tak pochopíš, jak to funguje a nebudeš už mít potřebu dál pátrat a tápat. Někoho poučíš o životě a sám budeš taky poučenej.“

Z celého textu prosakuje i přes svou drsnost a syrovost, touha po harmonii a krásnu, která se ovšem vytratila již kdysi dávno ve Vandamově dětství. Dnes tak zůstává jen boj. Boj o vlastní přežití a honba za pravdou. Národní třídu autor tak trochu zahalil „nebelovskou“ nostalgií a vzpomínkou na léta minulá. Vlaky a tajemno okolo Nebela vystřídala „Sametová revoluce“ a otázka zda byl Vandam opravdu ten první. Ten kdo dal první ránu….

Protože, tlustý budou hubený.
A hubený budou tuhý…
 

Asi si není potřeba nalhávat, že Národní třída je dílo, které se zapíše do historie české literatury. Příběh vychlastaného ztroskotance plyne líným tempem kupředu a mnohdy si budete přát abyste mohli Vandama malinko popohnat. Zde ovšem přichází na scénu vydavatelství OneHotBook, které se pod taktovkou režiséra Michala Bureše Národní třídy ujalo a z knihy, která na první pohled postrádá hlubší děj nebo smysl, vytvořilo jedinečné dílko, které si posluchači zamilují.

Hynek Čermák se zde ujal chvastouna a vejtahy Vandama s velkým nadhledem. Navíc svůj hlas posadil to takové polohy, že posluchači mají neustále pocit, že Vandam není tak úplně střízlivý a sedí tak proti němu někde v hopodě u piva. I díky tomu tak na posluchače dýchne atmosféra zaplivané putyky, plné štamgastů a hospodských mouder. V Čermákově podání tak dostává Národní třída teprve grády a pozvedá celý příběh na úplně jinou úroveň. Tam kde kniha ztrácí, její audio podoba naopak hlavně díky procítěnému Čermákovu ztvárnění získává.

Krátkou epizodní roličku si zde střihla i Kristýna Frejová, která ztvárnila servírku ze Severky. Bohužel to co bylo řečeno o Hynkovi se nedá rozhodně říct o Kristýně. Těžko říct zda za to může to, že se zde objevuje opravdu jen na krátko, nebo fakt že ji Hynek alias Vandam svým výkonem naprosto převálcuje. Každopádně zde působí spíše jako rušivý prvek, bez kterého by se tato audiokniha rozhodně obešla.

Co se týče celkového zpracování této audioknihy je již tradičně na vynikající úrovni. Přesně tak jak si již posluchači u OneHotBook stihli zvyknout. Skvělý mix, hudební doprovod a hlavně interpret dávají dohromady jedinečný zážitek, který se řadí mezi špičku, která u nás loni vyšla. Navíc se jedná i o skvělý případ toho, že audiokniha může opravdu nabídnout něco navíc, než její papírová sestřička. O kvalitě Národní třídy v audiu navíc svědčí i cena za nejlepšího interpreta, kterou OneHotBook a Hynek Čermák získali při nedávném vyhlášení výsledků cen Audiokniha roku.

Audiokniha vychází ve vydavatelství OneHotBook
Objednávat můžete například zde

 ……………………………………………………………..

rudisJaroslav Rudiš (*1972)   Autor románů Nebe pod Berlínem, Grandhotel, Potichu, Konec punku v Helsinkách a Národní třída. S výtvarníkem Jaromírem 99 vytvořil úspěšnou komiksovou trilogii Alois Nebel, podle které vznikla divadelní hra a v roce 2011 také mezinárodně úspěšný film režiséra Tomáše Luňáka oceněný Evropskou filmovou cenou. Je spoluautorem několika českých a německých rozhlasových a divadelních her i filmových scénářů. Za své knihy získal Cenu Jiřího Ortena a čtenářskou cenu Magnesia Litera. Žije a pracuje mezi Českou republikou a Německem. Píše česky i německy.
wordpress hodnoceni

Share.

About Author

Milovník všech dobrých příběhů, s možná moc bujnou fantazií, který nepohrdne žádnou dobrou knihou. Mimo jiné také nadšenec do IT technologií, sociálních médií a věcí s tím spojených.

Leave A Reply