Coatl – desková hra

0

S abstraktními hrami se nám v poslední době doslova roztrhl pytel. A jak se zdá, na tomto trendu se zatím nic měnit nebude. Po nedávno představené Nova Luně a Mandale přichází na scénu i zástupce od společnosti Blackfire. Rodinná hra plná aztéckých opeřených hadů – COATL.

Už jsou tomu více než dva roky, co na náš trh zamířil neokorunovaný král tohoto žánru – povedený Azul. Za tu dobu jsme se mohli ponořit do celé řady více, či méně povedených her, žádná z nich však nedokázala Azul vážněji ohrozit. Nic však netrvá věčně a tak na scénu přichází právě Coatl, který má slušně našlápnuto převzít po Azulu štafetu. Líbivý vzhled, jednoduchá pravidla i relativně široké taktické možnosti dávají této novince dávají této novince vcelku slušnou šanci. Budete to ale k úspěchu skutečně stačit? To ukáže až čas.

Samotná hra je určena pro 1-4 hráče a časově vám jedna partie zabere do 45 minut herního času. Co se týče věkového doporučení zde je potřeba brát věkovou hranici opět pouze orientačně. Ačkoliv autoři uvádí, že hra je určena pro hráče od 10 let, naprosto bez problému ji zvládnou i daleko mladší hráči. Obzvláště pokud již mají nějaké ty deskovky za sebou. Společně se svými protihráči se stanete jedním z kandidátů na nového velekněze mocné Aztécké říše. Avšak jen ten, kdo vytvoří ty nejúžasnější a nejelegantnější sochy opeřených hadů, nejčastěji známých pod jménem Coatl, se může stát vítězem.

Avšak, ještě než se pustíme do hraní musíme nahlédnout do pestrobarevné krabice s opeřeným hadem na přebalu a odhalit co všechno tato hra obsahuje. Základním stavebním kamenem hry jsou plastové dílky opeřených hadů. Těch zde najdete celkem 150 s tím, že jsou rozděleni do třech typů (hlava, tělo, ocas hada) a pěti výrazných barev (červená, zelená, žlutá, modrá, černá). Pomocí nich budete vytvářet již zmíněné opeřené hady. Nutno podotknout, že jednotlivé dílky jsou opravdu velmi hezky udělané a na stole nadělají spoustu parády. Navíc, oproti Azulu a jeho “dlaždičkám” působí opeření hadi přeci jen trochu více tématicky.

Plastovými dílky to samozřejmě nekončí. Kromě nich zde najdeme i tři plátěné sáčky, do kterých budeme jednotlivé dílky ukládat. Další, velice důležitou komponentou jsou hrací karty. Ty jsou zde ve dvou druzích – menší karty proroctví a větší karty chrámů. Právě pomocí karet budete sestavovat vaše opeřené hady. Najdete na nich nejrůznější podmínky, které musíte při skládání dodržet (specifická délka, barva dílků, počet dílků jedné barvy a pod.) a v neposlední řadě i bodové ohodnocení za takto postaveného hada. A o body jde v této hře především. Vcelku pochopitelně tak vyhrává hráč, který bude mít na konci hry největší množství vítězných bodů.

Aby hra byla kompletní nesmí ve výčtu komponent chybět panel zásob, ze kterého budete jednotlivé dílky hadů odebírat a čtyři hráčské desky, které poslouží, jako takový sklad vašich dílků. Nechybí ani nezbytná pravidla, opravdu povedený žeton prvního hráče (kovový) a 12 žetonů obětí, které do hry přidávají další podmínky a specifika. Hra jako celek působí velice příjemným dojmem a její zpracování je na příkladné úrovni.

Přesto si zde neodpustím jednu malou poznámku, či chcete-li výtku. Ta bude mířit ke kartám a hráčským deskám, potažmo jejich zpracování. V poslední době začíná být čím dál větší oblibou dělat karty z papíru s menší gramáží. To samé platí pro hráčské desky, kde pevnější karton vystřídal papír. Samozřejmě chápu snahu ušetřit, rozhodně by tím ale neměli trpět sami hráči, potažmo jejich hra, která bude díky použití měkčího papíru náchylnější na poškození. Tohoto současného nešvaru se bohužel nevyvaroval ani Coatl a tak minimálně co se týče karet doporučím pořídit nějaké obaly. Až na tento menší neduh je však celkové zpracování hry na příkladné úrovni a bude vám dělat radost.

Coatl patří stejně jako většina zástupců abstraktních her mezi pravidlově jednodušší kousky, které neskrývají žádné výraznější zádrhele, které by mohli dělat nováčků větší problémy. Po nezbytné přípravě komponent na začátku hry každý z hráčů dostane jednu hráčskou desku, tři bonusové žetony, 1 kartu chrámu a karty proroctví, jejichž počet určuje hráčova pozice u stolu. Následně již může začít hra, která se dělí na tahy v nichž mají hráči možnost zahrát vždy jednu z následujících tří možností.

Jednak si můžete vzít dílek Coatla (1 hlava, 1 ocas, nebo 2 dílky těla) z panelu zásob, s tím, že je potřeba dodržet omezení 8 míst na vaší hráčské desce. Druhou možností, kterou můžete využít je dobrání nových karet proroctví. Zde je pak potřeba dodržet limit karet na ruce (5). Poslední možností, kterou můžete ve svém tahu využít je sestavení Coatla. Zde je již podmínek, které stavbu ovlivňují maličko více. Po podrobna to však rozepisovat nebudu. Od toho jsou zde pravidla, potažmo doporučím využít povedený videonávod od kolegů z Nithranie.

Oproti již několikrát zmíněnému Azulu, působí Coatl daleko hráčtějším a taktičtějším dojmem. V Azulu toho přeci jen nemáte možnost moc ovlivnit, navíc jde skládání dílků v podstatě stále dokola. Coatl je oproti tomu daleko proměnlivější, nabízí daleko více možností, zároveň však požaduje po hráčích více pozornosti. Přeci jen není vždy úplně jednoduché uhlídat veškeré podmínky a specifika, která do stavby vašich opeřených hadů vstupují. Pokud se vám však tato hra dostane pod kůži, tak věřte, že nabídne opravdu hodně zábavy, kterou si užije opravdu celá rodina od těch nejmenších, až po ty nejstarší.

Zaměření je samozřejmě jasné. Hra cílí především do rodinného kruhu a ostřílení deskovkáři v ní patrně nic extra zajímavého nenajdou. Na druhou stranu při jejím hraní nebudou ani trpět, hra totiž nabízí dostatek prostoru pro taktizování. Nic totiž není upokojivějšího, než když se vám podaří postavit hada, u kterého uplatníte hned tři nebo čtyři karty proroctví. A věřte, že dodržet v takovémto počtu veškeré podmínky není nic jednoduchého.

Coatl samozřejmě není úplně bez chyby a nese si sebou většinu problémů, které sužují abstraktní hry. Tématicky je na tom sice o něco málo líp než její konkurenti, stále se však jedná o klasickou abstraktu, kde více než téma budete vnímat herní mechanismy. S tím je spojený i fakt, že si zde moc velké interakce se svými protihráči neužijete. Ve své podstatě tak opět hraje každý na svém písečku a více se potkáte až při závěrečném bodování. Tyto problémy bych však nebral jako výtku jen u Coatlu, ostatně platí to pro naprostou většinu podobných her. Kdo si však tyto hry pořizuje tak nějak už ví co asi očekávat, a tak mu pravděpodobně tyto “problémy” vadit nebudou.

Jinak je Coatl opravdu příjemnou rodinnou hrou, která rozhodně dokáže zaujmout a své příznivce si bezpochyby najde. Zda dokáže sesadit z trůnu i neotřesitelný Azul ukáže až čas. Minimálně se však jedná o velice zajímavou alternativu, která vám dává o něco více hráčských možností a prostoru pro taktizování. Pokud vás tedy již lehce triviální Azul omrzel, možná přišel ideální čas dát šanci opeřeným hadům…



COATL
AUTOR: P. BRASSARD, E. DUBOIS-ROY
VYDAVATEL ORIGINÁLU: SYNAPSE GAMES
VYDAL CZ: BLACKFIRE
ROK: 2020
POČET HRÁČŮ: 1-4
VĚK: 10 LET
HERNÍ DOBA: 45 MINUT

 

Share.

About Author

Milovník všech dobrých příběhů, s možná moc bujnou fantazií, který nepohrdne žádnou dobrou knihou. Mimo jiné také nadšenec do IT technologií, sociálních médií a věcí s tím spojených.

Leave A Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..