Anachrony – desková hra

0

Letošní sezóna jde pomalu, ale jistě do svého finále a ani vydavatelé deskových her nás rozhodně nikterak nešetří. Prakticky každý z velké čtyřky českých vydavatelů má připravenou nějakou tu velkou hru, která potěší především náročnější hráče. V případě Albi to je například Anachrony, která láká atraktivním tématem, možností cestovat v čase i bohatým obsahem krabice.

Ostatně krabice je to první co vás v případě této hry upoutá hned na první pohled. Velké rozměry, které si nic nezadají s oblíbeným Scythe dávají tušit skutečně bohatý obsah. O čemž se přesvědčíte prakticky ihned po jejím otevření. V případě této hry si přijdou na své všichni milovníci vylupování komponent z kartonových desek. Těch je zde hned 11 a ukrývají na sobě opravdu neskutečné množství herního materiálu, ze kterého vám bude až přecházet zrak. Nesmíme zapomenout ani na herní plán, hráčské desky, nejrůznější moduly a spoustu dalších komponent, které tato hra ukrývá.

Upřímně řečeno toto množství dokáže některé hráče skutečně řádně vyděsit a možná i trochu odradit od samotného hraní. Což by byla rozhodně škoda, jelikož se za rádoby složitými pravidly a velkým množstvím komponent ukrývá sice velice komplexní, avšak relativně jednoduchá hra. Ta využívá populární mechaniku  “worker placementu”, ozvláštněnou různými druhy dělníků a propracovaným mechanismem jejich využívání. Svým zaměřením tak spadá mezi klasické “euro” hry s minimálním podílem náhody. Avšak na rozdíl na rozdíl od celé řady svých souputníků je Anachrony i vcelku dobře zaměřena na téma. Vize postapokalyptické budoucnosti,  ve které si lidstvo osvojilo technologii cestování časem z ní doslova sálá. Což bezpochyby ještě více umocňuje celkový zážitek z hraní.

Anachrony na svědomí trojice designerů Dávid Turczi, Richard Amann (Trickerion) a Viktor Peter, kteří s touto hrou získali na Kickstarteru nemalé množství fanoušků. Odtud byl už jen krůček k tomu aby si jej všiml některý z našich vydavatelů. V tomto případě Albi, které vydává Anachrony v dvojjazyčné česko-polské verzi.

Hra je primárně určena pro 2-4 hráče, ve věku od patnácti let. Na jednu partii by si pak měli hráči vyhradit kolem dvou až tří hodin. Herní doba se pak odvíjí jednak od herní skupiny, ve které hrajete, především pak ale od samotných herních modulů, které do základní hry můžete zapojit a tím tak rozšířit celkové možnosti, které Anachrony nabízí. V samotné základní krabici najdete hned dva moduly. Jednak Soudný den, který zapojíte do klasické hry a v neposlední řadě i modul Chronobota.

Tento modul mění některé základní mechanismy, díky čemuž si můžeme Anachrony zahrát i v jednom hráči. Nečekejte však žádnou příběhovou kampaň, jak je dnes ve hrách zvykem. Chronobot vám více méně simuluje protivníka pro hru ve dvou hráčích. Samozřejmě má tato “umělá inteligence” své limity v případě Anachrony však funguje vcelku obstojně a tak se ani příznivci “sólo” hraní nebudou cítit příliš ochuzeni.

Avšak vraťme se ke klasické hře pro více hráčů. Popisovat zde blíže veškeré herní mechanismy pravděpodobně není ani dost dobře možné. Možností které Anachrony nabízí je opravdu přehršel. Věřte však, že základní mechanismus této hry je v podstatě klasický workers placement, jenž velmi dobře známe již z celé řady jiných her. Na první pohled, tedy kromě samotného tématu postapokalyptické budoucnosti, nic extra zvláštního. Avšak tím co Anachrony odlišuje od konkurence je cestování časem.

Na začátku hry začínáte s velice skromnou zásobou surovin, které vám rozhodně nebudou stačit k nějakému většímu rozvoji. Naštěstí je zde právě možnost cestování časem, kdy můžete “zavolat do budoucnosti” a vyžádat si zde některé potřebné suroviny. Avšak pozor každá akce vyvolá vcelku pochopitelně i reakci. A tak zatímco v přítomnosti se můžete těšit ze získaných surovin, v pozdějších fázích hry (budoucnosti) budete muset tyto suroviny vyrobit a poslat je právě do minulosti. Tím zabráníte nechtěným “časovým paradoxům”, které mají za následek nemilé postihy. Tento mechanismus je vskutku originální a dává Anachrony výhodu oproti jiným hrám zaměřeným na workers placement.

Navíc jsou zde 4 zcela odlišné frakce, kdy každá z nich má samozřejmě svou vlastní desku, herní komponenty, ale především pak vlastní cíle, které ovlivňují samotný způsob hry a to dosti podstatným způsobem. Výběr, či nalosování frakce tak v případě Anachrony rozhodně není jen kosmetickou záležitostí. Rozdíly v jednotlivých frakcích sice na první pohled nemusí působit extrémně odlišně, v průběhu hry však zjistíte, že skutečně každá z cest vyžaduje zcela odlišnou strategii. Díky tomu neočekávejte, že se naučíte jeden způsob hraní a ten vám vystačí na všechny partie, tedy za předpokladu, že nebude hrát stále s jednou frakcí. Dalším ze zajímavých nápadů je využití dělníků – specialistů. Tvůrci si dali na Anachrony skutečně skutečně záležet a klasický workers placement povýšili na zcela novou úroveň, která v sobě skýtá netušené možnosti.

Cílem samotné hry je samozřejmě získat co nejvíce vítězných bodů, jejichž získávání určují karty úkolů, které jsou odhaleny vždy na začátku partie. Celá hra se pak skládá ze dvou částí, před a po katastrofě. Zatímco úvodní část je relativně poklidná, po katastrofě se vše mění a začíná doslova závod s časem a především pak s vašimi soupeři. Díky těmto změnám, ke kterým dochází v průběhu hry, je Anachrony  úžasně dynamickou hrou, u které rozhodně nuda nehrozí. Navíc i samotné ukončení hry je relativně zajímavé a nenabízí pouze jednu možnost ukončení – bud hráči využijí a zablokují všechna akční políčka, nebo dokončí všech 7 herních kol. Vítězem se stane ten, kdo získá nejvíce vítězných bodů

Bohužel není všechno zlato co se třpytí a tak se ani Anachrony nevyhnulo nějaké to zaškobrtnutí. Největší zádrhel vás čeká už v samotném úvodu, ještě než se pustíte do hraní. Samotná pravidla hry jsou totiž na první pohled maličko krkolomná, za to Albi bohužel nemůže a tento problém tak nepadá na jejich hlavu. K pochopení pravidel, která rozhodně nepatří k nejkratším, vám tak patrně jedno přečtení nebude stačit a budete muset dávat velmi dobrý pozor. Přitom je samotný mechanismus i celková pravidla opravdu jednoduchá, bohužel zde vstupuje do hry velké množství komponent se speciálními názvy, speciální efekty atd., které vám budou znesnadňovat učení. Avšak ve chvíli kdy naplno proniknete do terminologie hry a zapamatujete si nejdůležitější značky začne samotný návod dávat přeci jen větší smysl. Přesto doporučím, především méně zběhlým hráčům prostudování některých videí, či lets playů ze kterých vše pochopíte hned na poprvé a nebudete se muset trápit s relativně “komplikovanými pravidly”.

Ačkoliv je Anachrony klasickou euro hrou, ve které hrají prim především kartonové komponenty, Albi si pro milovníky plastu připravilo skvělý dárek v podobě rozšíření Exosuit Commander pack. Toto rozšíření přidává do hry plastové figurky exoskeletonů, které nahrazují původní kartonové žetony. Díky tomu vypadá hra na stole ještě o řád lépe. Nejsou to však pouze figurky, které zde nalezneme, ale i další dva přídavné moduly Pionýři nové země a Strážci rady, které do hry opět přidávají nové možnosti. Toto rozšíření se tak rozhodně vyplatí a dodává už tak povedené hře další nádech jedinečnosti.

Anachrony je veskrze velmi komplexní hrou, která sice využívá jednoduché herní mechanismy, povyšuje je však na zcela novou úroveň. Líbiví vizuál a originální herní mechanismy včele s cestováním v čase rozhodně zaujmou. Pokud se nezaleknete její velikosti a obsahu nabídne vám jedinečný zážitek, jako málokterá euro hra na trhu. Pro příznivce “eurovek” a náročných strategií je novinka od společnosti Albi vcelku jasnou volbou.


Share.

About Author

Milovník všech dobrých příběhů, s možná moc bujnou fantazií, který nepohrdne žádnou dobrou knihou. Mimo jiné také nadšenec do IT technologií, sociálních médií a věcí s tím spojených.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.